Над 800 реклами от първата половина на XXв. ще завладяват съзнанието на посетителите на изложбата, предоставена на изложение COPIS 2023 от Държавна агенция „Архиви“
За успеха на един бизнес или продукт е решаваща креативната реклама. Днес можем да разчитаме както на много дигитални канали, така и на конвенционалните медии – телевизия, радио и печат. Но знаете ли, как са рекламирали предприемчивите българи в началото на миналия XX в.? В дебрите на историята ще ни потопи изложбата “Рекламата е душата на търговията. Печатната реклама в България през първата половина на ХХ в.“. Предоставена от Държавна агенция „Архиви“, от 13 до 15 септември тя гостува на изложение COPIS в Интер Експо Център и всеки присъстващ на българското събитие за печат и реклама ще може да я види.
Изложбата представя близо 800 реклами, аранжирани в 27 тематични табла. В голямата си част рекламите са подбрани от вестници и списания, излизали някога в София. По стил и настроение рекламите от началото на ХХ век са различни от рекламите в съвременността. Те са живи, весели, предизвикват усмивка, създават настроение. Много от тях впечатляват със своя симпатичен, може би съзнателно търсен, наивитет.
Събрани заедно, рекламите надскачат собствената си значимост и пресъздават живота на града. София тупти със своите улици, магазини, театри, кина, заведения. Модерни и елегантни, тогавашните софиянци са обичали да се забавляват, да слушат музика, да танцуват, да карат колело, да пътуват. Били са отворени към света. На „Лъвов мост“ са се продавали билети за презокеански параходи.
В показаните реклами се оглежда цялата българска модернизация от началото на ХХ в. до Втората световна война. Представени са не само най-големите компании като AEG, Krups, Siemens AG, които предлагат своята продукция на българския пазар, но и по-малки фирми в областта на кинкалерията, модата и др. На вниманието на публиката са предложени реклами, маркиращи градския живот в страната, но и такива, свързани със селото.
Българите са пътували, но и светът е идвал при тях. В изложбата се разпознават имената на редица световни фирми, които и днес присъстват на българския пазар. Много от рекламите будят изненада. Оказва се, че бабите ни са готвели в йенско стъкло, използвали са хартия за печене, гълтали са хапчета за отслабване, а през лятото са употребявали слънцезащитен крем.
Изложбата показва и родолюбието на българите. И способността им да създават ценности – материални и духовни. Трудно могат да бъдат отминати думите на един финансов министър от първите десетилетия на ХХ век: „Нашият лев се крепи върху слабата черупка на българското яйце“.
Изложбата е дело на Държавен архив – София. Осъществена е със спонсорството на AEG. Куратори на експозицията са д-р Надя Живкова, Валентин Георгиев и Петя Жекова от ДА – София.
„Извънредните новини са изгубили всяка извънредност. Хартията е пожълтяла, лек дъх на влага от гланцираните страници. Но какво става с рекламите? Тези, които с досада сме пропускали тогава, сега придобиват нова стойност. Изведнъж рекламите са станали истинските новини за онова време. Входът към него…“ Из „Времеубежище“ на Георги Господинов.